>Form & Design Prosa 05|06

Digitale lesebrett

 

Det digitale lesebrettet er her. Det fung­erer ganske godt. Nå venter vi bare på de første bokpiratene.

<empty>

JEG HAR LEST ET PAR AV høstens norske romaner på en såkalt «Iliad». Dette digitale lesebrettet fra iRex Technologies er bare en av flere lignende modeller som nå lanseres verden over. I motsetning til de elektroniske bøkene som feilet for noen år siden, er ikke de nye enhetene basert på en tradisjonell LCD-skjerm. Teksten ser ut som den er trykket på grå plast. Jo mer sollys, jo bedre ser du dette elektroniske blekket. Leseopplevelsen er helt på nivå med papir. Likevel: Å lese på «Iliad» er heller ikke bedre enn å lese en bok. Så hvorfor skal forlag, forfattere og bokelskere bry seg?
Fordi lesebrettet er bokbransjens utgave av mp3-spilleren. Lesebrettet har uten problemer plass til tusenvis av bøker i et format som veier mindre enn en vanlig roman. Et nettsted har allerede lagt ut 14 500 engelskspråklige klassikere gratis tilgjengelig for nedlasting til «Iliad». Du kan lese Tolstoj eller Flaubert uten å betale en krone.
        Lesebrettet er selvfølgelig tilknyttet Internett trådløst. Rent teknisk kan det laste ned alt fra aviser til de siste romanene. Men foreløpig har ikke forlag og bokhandlere vist seg spesielt interessert i å tilby sitt innhold.
        Sony har nettopp lansert et lesebrett basert på samme teknologi. Selskapet tilbyr sammen  med den amerikanske bokhandelen Borders 10 000 nedlastbare boktitler til deres «e-Reader». Tjenesten blir neppe noen stor suksess med det første. Prisene er for høye. For omtrent samme pris kan du jo få en papirbok. Den tar seg i tillegg godt ut i bokhyllen. Mye tyder på at prisene for nedlastede produkter må ligge godt under prisen for fysiske produkter for at de skal være attraktive nok. Musikkbransjen fikk først suksess med nedlasting da prisene på nedlastet musikk ble kappet drastisk i forhold til fysiske CD-er.
        Til nå har bøker i praksis vært beskyttet mot piratkopiering, fordi innbundet papir er et fysisk produkt som fortsatt er vanskelig å kopiere. Lesebrettet åpner dessverre bokbransjen for en like hemningsløs piratvirksomhet som musikk- og filmbransjene. Piratene var den virkelige drivkraften bak utviklingen av digital nedlastet musikk og mp3-spillere. Musikkbransjen brukte årevis på å oppdage hva som skjedde, og har i dag et enormt problem med at forbrukere ikke betaler for musikken de lytter til.
        Bøker er ofte dyrere enn CD-plater. Derfor er det grunn til å tro at bokpiratene vil være minst like sultne på å dele bestselgerne med hverandre, så lenge de har et godt medium å lese de ulovlige kopiene på. Lesebrettene er i dag dyre og uferdige. Det er lett å avfeie dem som nok en fiasko innen elektronisk lesning. Men at et slikt fenomen trenger år for å modne, betyr ikke at det aldri vil bli realisert. Om bokbransjen ikke følger med og kommer på offensiven tidlig nok, kan den om noen år stå overfor en like usikker fremtid som kollegene i musikkbransjen.


Tekst: Per Kristian Bjørkeng


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>