>Forsiden Prosa 06|10

Forsiden 06|10

 



Prosa 06 10

Tegn & typer jeg har møtt

MAN KAN SAMLE PÅ SÅ MYE. Fakta eller eventyr, toner i rekkefølge, byer i Belgia. Det kan også gi stor glede å samle på biter av historien. Især når puslespillet vokser og man skimter et større bilde. Utviklingen av bokstavene og av faget typografi kan være en slik lidenskap. En innfallsvinkel til noe mer.
    Det ligger i skjæringspunktet mellom teknikk, håndverk og kunst. Som regel avspeiler typografi (måten skrift arran­geres på) tidens stil og lokal smak. Noen ganger skriftkunstnerens personlighet. På sitt beste er typografi så leseteknisk fullkommen og tidløs at den kan leve lenge i kraft av sin objektivitet. Typografi skal jo stort sett ente­n formidle tanker og informasjon nøytralt, uten selv å være på utstilling; skriften skal være «usynlig» når man først har fått leseren i sanseposisjon. Eller typene skal gi en spesiell stemning, jobbe som utropere og gjøglere. Provocare necesse est.
    Jeg har lyst til å vise noen ting tatt ut av sin tid og sammenheng. Både skrift og typografi, con amore! Eksemplene er valgt etter så ymse kriterier, og er selvsagt altfor få. Men de kan kanskje spore til andre utgravinger.   



Prosas forsider har fra 2006 til 2010 vært et gløtt inn i bokstavenes rike. De har streifet historie, teknikk, estetikk og samtid, knyttet til et av våre viktigste redskaper, alfa­betet. Disse snaut 30 visuelle legoklosser som representerer lydene mennesket kan uttale. Tegnene varierer i mange av verdens språk – i India, Arabia, Thailand, Burma. Men selve prinsippet om tegn for lyd, i stedet for tusenvis av tegn for ting og begreper, som fønikerne presenterte for oss for ca 2700 år siden, det var det glupe. Og det vant frem på nesten hele kloden (unntatt hittil bl.a. i Kina). En oppfinnelse ingen av oss har fantasi til å forestille oss ugjort!


 

Av Kai Gjelseth


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>