>Form & Design Prosa 03|10

Stoff, papp, papir

 



<empty>

Øverst: Jubileumsbok for det nederlandske selskapet SHV. Irma Boom, 1996.

Boksingler designet av Yokoland. Flamme forlag.

Å designe en bok er å gi en tekst fysisk form gjennom å velge og bearbeide materialer som papir, papp og tekstil, og visuelle elementer som typografi og bilder. Bokas form styres av hierarkier for leselighet og konvensjoner knyttet til tradisjoner for trykkteknikk, for eksempel kommer typografiens fagterminologi og konvensjoner fra blysatsens tid. Bundet til de nødvendige strukturene for leselighet har allikevel designeren et enormt spillerom å uttrykke seg i, men bøker der mange av disse mulighetene er tatt i bruk, er sjeldne.
    Irma Boom er en nederlandsk designer som jobber nitid med innholdet for å komme frem til bokas form. Hun er kjent for å utnytte bokas formmessige muligheter til det ytterste, og jobber blant annet med bokblokkas snittflater, papirets struktur og til og med lukt. «Siden jeg kjenner innholdet, kan jeg gå lenger enn andre.»
    Det er stor variasjon i tekstene som utgis i Norge, men produksjonsmessig er bøkene nesten helt like. For å spare penger inngår forlagene stordriftsavtaler med trykkeriene og binder seg til bestemte format- og papirvalg. Satsen gjøres etter mer eller mindre forseggjorte maler. Mange innbundne bøker er i grunnen produsert som pocketbøker med pålimt papp-perm, og bokomslag på. De er limfreste, ikke sydd, og har omtrent den samme labre papirkvaliteten. Blant uillustrerte utgivelser ligger variasjonen mellom bøkene stort sett i forsidemotiv og -typografi, forsiden reproduseres i annonser og kataloger i konkurranse med resten av årets bøker, mens kvalitetene man ikke oppdager før man har boka i hånden, nedprioriteres. Denne prioriteringen speiler en endring i de store forlagenes virksomhet: man legger mer vekt på salgsleddet og mindre vekt på produksjonsleddet. Designerne forsvinner ut av forlagene, markedsavdelingene vokser. Denne gjeldende trenden er sannsynligvis god butikk, men det gjør samtidig bøkene til mindre interessante objekter.
    De best designede utgivelsene kommer fra små forlag. Lave opplagstall gir store start­utgifter hos trykkeriet og gjør det aktuelt å se seg om etter alternative produksjonsmetoder. Yokoland har designet en serie diktsingler for Flamme forlag, printede, stiftede ark i farget pappomslag med pålimt etikett. Billige produksjoner, umiddelbart gjenkjennelige med avrundede hjørner og en spesielt myk, nesten læraktig overflate på pappen. Teksten er bare visualisert gjennom etiketten, men serien er sterk fordi den skiller seg ut og opererer helt på grensen av hva en bok er.
    Det finnes eksempler på at bokas form også kan styre innholdet. H-press ga i 2007 og 2008 ut Miniatyrer, en serie på 6 små bøker på mellom 16 og 36 sider, der tekstene var skrevet spesielt for det snaue formatet. En annen H-press-utgivelse er Serie A (2005), visuell poesi av ni skandinaviske forfattere, trykket i løsbladform, samlet i en boks. Ikke en bok, men allikevel et objekt å åpne, bla og lese i.
    Bøker der ikke bare omslaget, men også bokas materialer er tatt i bruk i formgivningsprosessen, hevder seg i mengden av likegyldige produksjoner. Design som baserer seg på tekstens særegenhet, gir unike bøker.

Av Johanne Hjorthol


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>