>Form & Design Prosa 04|06

Artes-serien

 



<empty>

I år avslutter Pax Forlag sin serie med oversatte skrifter om kunst, kunsterfaring og kunstforståelse, artes-serien. Serien inneholder nå 15 titler, og startet med Martin Heideggers Kunstverkets opprinnelse (2000). Den 16. og siste utgivelsen, Nicolas Bourriauds Relasjonell estetikk utgis i høst. Dette er moderne estetikk-klassikere fra det 20. århundre i ny, norsk oversettelse, med etterord av en norsk fagperson. – Ideen var å studere det estetiske feltet med kunstartenes felles problemstillinger, sier initiativtaker og forlagsredaktør for serien, Live Cathrine Slang.
    – Nå er vi i denne spalten i Prosa også opptatt av estetikkens betydning for opplevelsen av selve bøkene. Og artes-serien utmerker seg etter vår mening med vellykket omslagsdesign. Kan du fortelle om denne?
    – Egil Haraldsen i Exil Design har ansvaret for omslagsdesign inklusive «artes-logoen», og har brukt bildeutsnitt av for eksempel Duchamps «Fontene» fra 1917/1974, Warhols «Brillo-eske» fra 1964 og Hitos «Kromatiske rytmer II» fra 1957. Det å gå tett inn på et estetisk verk karakteriserer jo flere av de teoretisk dyptloddende tekstene i serien. Nærstudier av kunst er sånn sett både et redaksjonelt grep og designergrep. Jeg synes Egil Haraldsens slående design er en god visuell kommentar til seriens tverrestetiske siktemål.
    – Og formgiver Egil Haraldsen, hva synes du om artes?
    – Jeg har kun designet omslagene på artes-serien. Det gjør at det ligger ett estetisk og typografisk grunnsyn i omslagene og et helt annet – eller en mangel på sådant – i materien. Det er selvfølgelig et problem, og jeg synes serien visuelt lider under det. Som enøyd faglig fundamentalist vil jeg ikke kalle det en vellykket serie. Når man nå i salmen ved seriens slutt også fremhever omslagene, synes jeg det er gledelig, fordi omslagene er et bevisst brudd med konvensjonell serietenkning, der seriens identitet ofte reduseres til en underordnet logo og/eller en rigid ensartethet i bildeuttrykket. artes-serien nærmer seg tidsskriftet i forsidestrukturen. Det er serienavnet som er stort, forfatter og tittel blir sekundær informasjon, og med tette utsnitt av høyst forskjellige kunstverk, blir dette en tydelig, men variert profil.
    – Røp gjerne noen hemmeligheter om god bokdesign av fagbøker!
    – Det er dessverre ingen hemmeligheter. Bøker – uansett sjanger – trenger gjennomtenkte valg av format, papir, innbinding, trykk, overflatebehandling, satsspeil og typografi i tillegg til et godt omslag (det fører for langt å gå inn på hva et godt omslag er). Men siden bokproduksjonen er styrt av økonomiske hensyn og ikke estetiske, tvinges det frem kompromisser. Personlig synes jeg det verste er dårlig typografi, det går ut over innholdets tilgjengelighet og senker livskvaliteten. Den svenske typografen Christer Hellmark har formulert en definisjon av typografi som alle de involverte i en bokproduksjon burde ha som skjermsparer: «Språket tolker tanken, bokstavene billedlegger språket.» Det er altså nødvendig med typografisk presisjon for å unngå misforståelser eller at leseren må kjempe seg gjennom formen for å komme til innholdet. Og her finnes det heldigvis frelse, god typografi koster ikke nødvendigvis mer enn dårlig. Det er valget av bokdesigner/typograf som er avgjørende.,


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>