>Bokhandleren Prosa 04|06

Bokhandleren i Tromsø: Ståle Åbotsvik

 

«Folk skal kunne gå i bokhandelen sin og drømme seg bort og bruke masse tid og litt penger.»

<empty>
Ståle Åbotsvik (34) har siden 2000 vært daglig leder i Akademisk Kvarter, som er studentbokhandelen i Tromsø, med tre filialer.

– Hallo i tromsø. Har du tid til en kort prat før salgssemesteret for alvor er i gang? Prosa vil blant annet vite hvor mye av Akademisk Kvarters omsetning dere har i disse hektiske høstsemesterukene. Og hva annet enn omsetningstall som motiverer deg i arbeidet.
    – I de to første ukene av semesterstart har vi en femtedel av årsomsetningen. Så det er relativt hektiske uker! På de travleste dagene kan vi i gjennomsnitt betjene over to kunder i minuttet. Men ellers bruker vi selvsagt mer tid på samtaler, det er jo denne kontakten som er en av drivkreftene i arbeidet. Det er krevende, men motiverende med et stort antall unike kunder og boktitler.

– Hva er de viktigste funksjonene til bokhandelen i samfunnet?
    – Fagbokhandelen er jo ganske spesiell. Vi har et klart definert formål: Å dekke studenters og vitenskapelig ansattes behov til studier, forskning og undervisning. «Student, student, student» gjennomsyrer vår organisasjon, vi er jo også eid av studentsamskipnaden. En campus-bokhandel er særdeles viktig også utenom å skaffe til veie pensumlitteratur – for her finnes potensielt mange lesere. Vi har et stort innslag av tilleggslitteratur som vi merker vekker interesse for sak- og skjønnlitteratur utenom faghyllene. Det å arrangere boklanseringer, seminarer og annet er også viktig for å sette fokus på fagboka og fagbokforfatteren på eget lærested. Et høydepunkt i så måte var da vi serverte reinkjøtt, tørrfisk og champagne ved lanseringen av Susann Funderud Skogvangs Samerett.
    Ideelt bør norske bokhandler være kunnskapsformidlere, og bidra til å bevare det norske skriftspråket. Folk skal kunne gå i bokhandelen sin og drømme seg bort og bruke masse tid og litt penger.

– Hva er den viktigste utfordringen for norske bokhandlere i dag?
    – At hver bokhandler dyrker det han/hun tror på. Det er utrolig sentralt å vite hva man skal drive med, men det er enda viktigere å vite hva man ikke skal drive med. I Akademisk Kvarter har vi for eksempel vært fristet til å starte med DVD, og selge filmer til under hundrelappen i sjokkselgere. Men vi har besinnet oss: Bok er produktet vårt, og for oss er det viktig å rendyrke boka. Vi har helt bevisst satset på bredde. Våre kunder skal kunne kikke i hyllene og finne bøker de ikke forventer å finne. Norske bokhandler må ikke bli for like! Det må ikke bli slik at det er det samme om man går inn i en bokhandel på Bislett eller i Alta. For å lykkes i dag tror jeg man må skaffe seg et særpreg og dyrke dette for alt det er verdt. Kjeder blir ofte kjedelig!

– Til slutt noen faglitterære bøker som ikke er kjedelige.
    – Jeg har stor sans for Arne Selviks ledelsesbøker, han skriver godt og grundig om et sentralt tema for meg. En annen viktig bok er Jan Gunnarsson og Olle Blohms Det gode vertskapet. Kunsten å få mennesker til å føle seg velkomne. Den gir også mange vekkere om hva som skaper kundelojalitet. Paul Ardens It’s not how good you are, it’s how good you want to be og Whatever you think, think the opposite synes jeg er fornøyelig lesning.


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>