>Fagforleggeren Prosa 02|10

Glenn Martinsen: Hegnar media

 



<empty>

Glenn Martinsen (36) har vært forlagssjef i Hegnar Medias bokforlag siden 1998. Forlaget utgir økonomisk litteratur, og har bokklubb og nettbokhandel.

Hvorfor jobber du med sakprosa? Tilfeldigheter gjorde at jeg fikk starte med forleggeri i Hegnar Media. Siden har oppgaven vært både utfordrende og svært interessant. Jeg får anledning til å bruke og utvikle mye av det jeg lærte på siviløkonomstudiet. Selv om en stor del av det vi utgir er innen det finansteoretiske feltet, prøver vi også å holde en viss bredde med bøker innen ledelse, salg og karriere. I et relativt lite bokforlag får man også anledning til å jobbe med hele verdikjeden – og det i seg selv er lærerikt.

Sakprosafavoritter fra eget forlag
Det er vanskelig å komme utenom to av våre klassikere, Økonomiskolen og Aksjeskolen, som hver har solgt opp mot 50 000 eksemplarer siden de kom ut første gang på 90-tallet. Av våre nyere utgivelser er Den intelligente investor av Benjamin Graham spesiell. Dette er en nyutgivelse av hans klassiske tekst fra 1949. Graham er mannen som lærte opp finansguruen Warren Buffet. Og Grahams grunnprinsipper er etter min mening gyldige den dag i dag.
 
Sakprosafavoritter fra andre forlag
Skal jeg nevne én enkelttittel, har jeg stor sans for Good to great. Hvorfor noen virksomheter blir fremragende og andre ikke av Jim Collins (Universitetsforlaget). Jeg synes dessuten det er vanskelig å komme utenom oppslagsverkene til Kunnskapsforlaget. Disse bruker jeg daglig. Videre er jeg opptatt av bøker om styrearbeid og synes Fagbokforlaget har mange interessante titler om dette temaet.

KI
 


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>