>Form & Design Prosa 05|09

Den nye Futura?

 



<empty>

Øverst: Futura (Ikea Sans)
Nederst: Verdana (logo i spaltistens tolkning)

IKEA HAR SKIFTET FONT. Eller skrift som vi også for enkelhets skyld kan kalle det. I katalogene, annonsene og på plakatene. Fra Futura til Verdana. Dette har skapt et voldsomt spetakkel i typografi- og designkretser rundt i verden. Den 26. august var Ikeafonten en større sak på Twitter enn nyheten om Ted Kennedys bortgang. Og et av de mest innflytelsesrike typografiske fora på internett, Typophile, konkluderte slik: «It’s a sad day!».
De fleste store bedrifter i dag har utviklet en såkalt visuell identitet. Dette er kort fortalt et form- og fargesystem som er unikt for bedriften og som skal bidra til at den blir oppfattet klart og tydelig i markedet. Typografi er som regel også en del av dette systemet, og Ikea var tidlig ute med å bruke standardiserte skrifttyper i alle sine publikasjoner. De valgte blant annet Futura, en skrift med røtter i 1920-årenes Bauhausskole. Denne skriften har de holdt fast ved i flere tiår, og de senere Ikeakatalogene viser eksempler på fremragende bruk av Futura, riktignok i en lett modifisert variant ved navn Ikea Sans. Faktisk er den så innarbeidet som Ikeas husskrift at identitetsdesignerens våte drøm var i ferd med å bli virkelighet: Andre som bruker Futura kan risikere å bli forvekslet med Ikea, og store bedrifter som skal velge grunnskrifter, vil tenke seg om både en og to ganger før de velger Futura. Ikeas typografiske identitetsmål er med andre ord nådd til gagns!
Og nå skifter de font. Og utløser et globalt skred av designerforargelse.
Arvtageren Verdana har blitt gjenstand for massiv kritikk. Holder den ikke mål? Jo, det er en dugelig skrift til sitt formål, viser det seg. Den er tegnet av en av verdens dyktigste skriftdesignere, Matthew Carter (som også står bak Charter, skriften du leser akkurat nå). Verdana er konstruert primært for å sikre best mulig lesbarhet på dataskjermer. Derfor har den overdrevne former, lave versaler, for mye luft mellom tegnene og en rekke andre egenskaper som gjør at den fungerer dårlig i tradisjonell bruk på papir. Men på internett og i tekstbehandlere som f.eks. Word er den i sitt ess. Ikea har altså valgt sin nye font ut fra praktiske årsaker heller enn estetiske prinsipper. Valget gjør at det nå er mulig å tenke sømløst mellom katalog og nett og aldri bekymre seg om kompatibilitet hverken mot trykkerier eller all verdens blekkskrivere.
Matthew Carter arbeidet forøvrig med Verdana på oppdrag fra selveste Microsoft, den snille kjempen som heller fikk laget sitt eget plagiat av Helvetica (Arial) enn å betale noen skarve skillinger i lisens slik at de kunne bruke originalen. Nå finnes altså Verdana visstnok på 97,46 % av alle Windowsmaskiner i verden. Det gjorde valget lett for Ikea.
Tradisjonelle estetiske verdier har kommet i annen rekke, og det er nok det som er tyngst å svelge for verdens typofile. Designeren Iancu Barbarasa skriver på sin blogg: «Ikea has become renowned for its understanding of good design. Designers have always thought of Ikea as one of their own. So now, in a way, the design community feels betrayed.»
Futura ble tegnet i funksjonalismens tidsånd. Den skulle representere det enkle og ærlige. Ikke ulikt det Ikea påstår at de gjør. Kanskje det er derfor det blir bråk når de vil bytte den ut. Men vi må ikke glemme at også Futura ble kritisert for sin estetikk da den kom. Er Verdana den nye Futura?

Av Jesper Egemar


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>