>Kortversjonen Prosa 06|07

Kjetil Rolness: Med smak skal hjemmet bygges

Kåre Bulie



Foto: ØYVIND ELVSBORG

Kåre Bulie (32) er litteraturkritiker i Dagbladet, og skriver også en ukentlig spalte om kunst, arkitektur og design i avisens søndagsbilag.

Kjetil Rolness
Med smak skal hjemmet bygges. Innredning av det moderne Norge
272 sider
Aschehoug 1995

Hva boken handler om «Jeg kommer aldri til å glemme en gang vi satt sammen splitter nakne på et skjær ytterst i Oslo-fjorden og fisket berggylt – samtidig som vi diskuterte hvorledes vi skulle få vekket folks interesse og forståelse for brukskunst og hjeminnredning,» skrev brukskunstideologen Ferdinand Aars i sin nekrolog over kollegaen Knut Greve. Sitatet vitner ikke bare om funksjonalismens opptatthet av den nakne «ærligheten» og «sunnheten», men om hvor selvsagt det var for flere generasjoner formgivere at det var de som visste best hvordan folk flest burde innrede hjemmene sine. Det er denne smakspropagandaen Kjetil Rolness analyserer i Med smak skal hjemmet bygges: Hvordan det norske folk tiår ut og tiår inn, etter at økonomien hadde gjort det mulig for dem å velge, ble utsatt for en systematisk bearbeidelse med støtte fra høyeste hold: Nordmenn måtte lære å bo «riktig». At dét var å kjøpe møblene formgiverne selv hadde laget, var helt naturlig. Desto større må sjokket ha vært da folket for alvor reiste seg mot autoritetene utover 1970-tallet og demonstrerte en gang for alle at de heller ville ha skaisalong fra Hjellegjerde enn Herman Munthe-Kaas’ stålrørsstoler. Samtidig er boka en slags hjemmets og hjeminnredningens (idé)historie, en ambisiøs belysning av forholdet mellom smak og makt og en fornøyelig undersøkelse av fenomenet «kos».
   
Leselighet Ekstremt høy. Et stilsikkert og slagferdig språk kombinert med sans for det talende sitatet fra originale kilder – filmer, romaner, ukeblader og reklame – og meget underholdende illustrasjonsutvalg, gjør boka til et høydepunkt i 1990-tallets norske sakprosa.
   
Tese Siden tidlig på 1900-tallet har en liten formgiverelite ført en utrettelig kamp for å reformere den slette smaken til det norske folk. Gresselige stuer fulle av «elefantmøbler» skulle byttes ut med funksjonalismens «ærlige», «hygieniske» hjem, slik at både folket og formgiverne kunne leve det gode liv.

Hvem er for Alle som mener at nordmenn må få innrede hjemmene sine med nøyaktig de møblene hjertene deres begjærer. Smaksdommere som kjemper for det «lave» like mye som det «høye», men som når de åpner Skeidar-katalogen muligens ler og grøsser litt for seg selv likevel.

Hvem er mot (Interiør)arkitekter og eventuelle andre som fortsatt mener at noen møbler er ærligere enn andre. Alskens smaksdommere uten selvironi. De som fullt og helt forakter den norske kosen.

Betydning i dag Fremdeles en betydelig utgivelse på norsk når det gjelder å problematisere forholdet mellom smak og klasse, «høyt» og «lavt» og bringe Pierre Bourdieus teorier ut til et bredere publikum. Et pionerarbeid i den offentlige samtalen om begrepet «design», som i dag, 12 år seinere, jevnlig mishandles av eiendomsmeglere og billigmøbelkjeder. Et hovedverk i den norske litteraturen om kos og dens naturlige konsekvens, oppussing, som fortsatt er vår mest utbredte folkesport og -kunst.

Favorittsitat
«Iris har ideene. Svein har nevene. Sammen er de et djevelsk oppussingsteam, klar til å gå til aksjon ved den minste lille idé til fornyelse. I så måte er de et instruktivt idealtilfelle: Det nordmenn gjør i alminnelighet, gjør Iris og Svein Gundersen i særdeleshet.»


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>