>Form & Design Prosa 03|09

We love books!

Terese Moe Leiner



<empty>

Gateways. An International exhibition of book covers
444 sider
Studio Andrew Howard og Silo-Espaço Cultural 2008

We love books! A world tour
496 sider
Centre du Graphisme d’Échirolles 2008

Kommunikasjon er nøkkelordet for all grafisk design. Hver dag utsettes vi for tusenvis av budskap hvor grafisk design spiller en sentral rolle. Behovet for å synes gjør at de kommersielle interessene får stor innflytelse når den visuelle utformingen skal defineres. Dette gjelder også for bokdesign. Bokhandelen har blitt en arena hvor forlagene slåss om eksponeringsplass, og hvor bokdesign er et viktig virkemiddel.
    Utfordringen for designeren er å skape en port inn til den verdenen som boken representerer. God bokdesign handler derfor ikke bare om å kjempe om umiddelbar oppmerksomhet; det krever respekt og omtanke for selve teksten og en forståelse for hvordan bilder, tomme flater, farger og typografi forholder seg til hverandre. Det samme ordet satt i ulike skriftsnitt kan fremkalle vidt forskjellige reaksjoner hos mottakeren. På samme måte kan en haltende komposisjon vippe over i en helt annen dynamikk ved bevisst bruk av farger.
    Det er nylig arrangert to internasjonale utstillinger med bokdesign som tema, «We love books! A world tour» i Frankrike og «Gateways. International Exhibition of Book Covers» i Portugal, kurert av henholdsvis Atelier Michel Bouvet og Studio Andrew Howard. Begge utstillingene er grundig dokumentert i to bokutgivelser.
    We love books! presenterer arbeidene til over 80 bokdesignere fra 27 land, fordelt på 5 verdensdeler. I tillegg vises et spesielt utvalg fra Madagaskar, Taiwan, Kambodsja og New York, med hovedvekt på sistnevnte, representert ved designerne fra Knopf. Dette forlaget er kjent for sitt lange og seriøse forhold til bok­design, og de produserer ofte omslag som i seg selv blir viet spalteplass når bøkene anmeldes. Kontrasten er stor til Kambodsja, hvor dårlig økonomi begrenser kvaliteten, og hvor mange utgivelser blir spredt videre ved fotokopiering. We love books! gir et visuelt panorama fra forskjellige ståsteder i verden, av designere med ulike kulturelle referanser.
    Gateways inneholder over 400 bokomslag av 53 designere fra 14 land. Utvalget er vestlig orientert, og viser noe av det ypperste som blir laget her og nå. Til hvert omslag hører også en kort beskrivelse av prosjektet, ideen eller prosessen. To engelske designerne, Jon Gray og David Pearson, vies ekstra oppmerksomhet. Gray har særlig markert seg med å utforske typografiske muligheter ut over den maskinelle, som røffe, håndtegnede (jf. bøkene til Jonathan Safran Foer). Pearson har utviklet flere enestående seriekonsepter for Penguin Books; den mest omfattende er «Great Ideas» med 60 titler så langt.  Alle disse omslagene er for øvrig presentert i Gateways – bare det gjør boken verdt en studie. Ved å plassere det litterære verket historisk og geografisk ved hjelp av typografi, har Pearson utviklet et vellykket overordnet visuelt konsept, og uten at det blir en kavalkade i typografihistorie. Spesielt de mer abstrakte tilnærmingene gir det hele både personlighet og humor. Gateways synliggjør hvorfor «Great Ideas»-serien har blitt hyllet som en umiddelbar designklassiker.

Les mer om We love books! og Gateways på nett:
www.graphisme-echirolles.com og www.studioandrewhoward.com


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>