>Leder Prosa 03|06

Spenning i sommersol

Karianne Bjellås Gilje



Foto: Erik Brekke

«Hvem vinner kampen om lærerne og de to milliarder kronene de kommende tre årene?»

MANGE FAGBOKFORFATTERE, forlag, bokhandlere og andre som arbeider med norske læremidler går en historisk spennende sommer i møte. Kunnskapsløftet, reformen i Skole-Norge som for første gang omfatter både grunnskole og videregående skole samtidig, har ført til kunnskapskamp, og en enorm (over)produksjon av læremidler. I løpet av våren har forlagene servert lærere frieksemplarer, fagkurs og fingermat for millioner, og venter nå på dommen: Hvem vinner kampen om lærerne og de ca. to milliarder kronene de kommende tre årene? Det er nå slaget står. De fleste skolene fortsetter med, og supplerer, verkene de kjøper i år. En ting er sikkert: Det vil bli vinnere og tapere i alle ledd. Fagforfattere har brukt all (fri)tid i månedsvis for å skrive, og mange vil oppleve at arbeidet gir lite lønn – om deres læreverk ikke slår an. Forlag vil brenne inne med hele verk. Mange distriktsbokhandler vil slite om forlagene selger direkte til skolene, eller om skolene inngår storavtaler med kjedebokhandler. Alle kjemper.

Selv om det er i seneste laget å foreslå alternative løsninger for dette Kunnskapsløftet, mener jeg alle aktører fortjener sikrere rammevilkår enn nå – i framtidig læremiddelproduksjon. Skolebokmarkedet i Norge er tross alt ganske avgrenset. Om Kunnskapsdepartementet gir reformene noe mer tid, brukes ressursene bedre. Det bør for eksempel være tid til etterutdanning av lærerne, ikke bare forlagskurs. Selv om jeg ikke tviler på at mange forlag har gjort en solid jobb i vår, kan man stille spørsmål ved om det er kommersielle forlags jobb å etterutdanne lærere. Og for å unngå ressurssløsing i selve bokproduksjonen, kunne en ordning være at hvert forlag fikk søke om lisenser på fag de ønsket. Departementet måtte selvsagt sørge for at det ble bøker i alle fag, og valgmuligheter så langt det lot seg gjennomføre, og også tildele nok lisenser til at det ble sunn og skjerpende konkurranse, og ikke gjeninnføre gamle godkjenningsordninger.

Uansett system for framtidig læremiddelproduksjon, håper jeg mange lærer av Kunnskapsløftet. For den alles kamp mot alle som pågår nå viser at det ikke bare er norske elever som trenger å kunnskapsløftes. Initiativtakeren selv trenger for eksempel mer kunnskap: om hvordan gode læremidler lages, og om hvor viktig forutsigbare rammevilkår er for prosess og sluttprodukt – i bokbransjen som i andre bransjer.


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>