>Leder Prosa 03|08

Bråket om lommebøkene

Karianne Bjellås Gilje



Foto: Karin Beate Nøsterud

«Pocket­protesten er gjennombruddet for den bevisste forfattertypen vi har sett mer til de siste årene, som vil ha konkrete svar på spørsmål om økonomi, forhandler­rabatter, hvilken salgsinnsats forlaget gjør for boka osv.»

Denne våren har et opprør blant bokbransjens mest sentrale bidragsytere fått stor oppmerksomhet. Forfattere i alle sjangre har protestert mot den uanstendig lave royaltyprosenten som «råvareleverandøren» tilbys for pocketbøker. Hvorfor skal forfatteren få 5 prosent, og grafisk bransje, forlag og bokhandler ta de resterende 95? Forleggerforeningens svar om at «det ikke er økonomi i dette» hvis ikke forfatteren nærmest gir fra seg innholdet gratis, står ikke til troende. Hvorfor bygge opp en stor pocketportefølje, ja egne pocketforlag, hvis det ikke er lønnsomt?
    Forleggerforeningens forsvar for den uanstendig lave pocket­royaltyen viser at noe er i ferd med å utvikle seg skikkelig galt i norsk bokbransje. Et stikkord er de altfor høye rabattene til bokhandlerkjedene. At nivået nå er rundt 50 prosent, henger selvsagt sammen med hvem som har akseptert den raske opptrappingen av forhandlerrabatter. Forleggerforeningens mektigste aktører eier som kjent bokhandlerkjedene, og forhandler med seg selv gjennom Bokhandlerforeningen.
    Det er ikke bare overfor forhandlerne forleggerne må skjerpe seg. Pocketprotesten er også gjennombruddet for den bevisste forfattertypen vi har sett mer til de siste årene, som vil ha konkrete svar på spørsmål om økonomi, forhandlerrabatter, hvilken salgsinnsats forlaget gjør for boka osv. «Marginene er presset», «du vet ikke hva det koster å lage en bok», «det er umulig å få denne boka inn i kjedene» og annen velkjent, tilslørende forlagsretorikk er utgått på dato. De fleste forfattere synes det er moro å utgi bøker – bevares. Men ikke så moro at det ikke skal snakkes om lønn for innsatsen, og stilles spørsmål ved utgivers evne til å hente ut optimalt salg i riktige kanaler. Forfatterne har med kontrakt-nekt og opprør mot uanstendig historisk praksis i bransjen, vist at de ikke lenger gidder å akseptere klapp på skulderen og beskjed om å være ydmyk og glad for å få utgi bok som eneste utbytte for innsatsen.
    Jeg er enig med forleggeren som poengterte det opplagte: Det er enklere for forfatteren å skape seg en ny utgiver enn det er for en forlegger å skape seg en ny forfatter.(1) Norske forleggere er denne våren tvunget til å innta en proffere holdning til sine forfatteres bøker – også lommebøker.



(1) Tine Kjær i Dagbladet 18.4.2008.

 


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>