>Form & Design Prosa 02|08

Fenomenet Penguin Books II

 



<empty>

De 700 Penguin-forsidene er valgt av Penguin-ansatte i mange land, fra Australia og Europa, til USA og Canada. Flere av de mer detaljrike egnet seg mindre her, i dette fyrstikkeskeformatet.
    Den sorte boken er av Ved Metha, den blinde indiske forfatteren.
    Omslaget på 700, til høyre, er en parafrase over Derek Birdsalls To kill a Mockingbird-omslag, 1965. Mer om Birdsalls allsidige bokkunst i et senere Prosa.

EN BOK FØDES. Svangerskapet har vart i måne-der, i år. Spenningen er alltid stor. Har jordmor/forlag gjort god jobb? Bokens mor/far venter årvåkent. Det myldrer der ute. Jungelen kan være grusom. Blir barnet sett, lest, omtalt?
    I beste fall blir boken anmeldt. Eventuelt nevnes oversettelsen. Forsiden/omslaget/innpakningen omtales nesten aldri. Ser man forlagskatalogene, forstår man ofte det. Nivået på norske bokomslag er bedret – litt – de seneste 20–30 år. Men det er fortsatt langt mellom de treffende. De som gjør en god jobb. Stort sett ligger middelmådigheten og tåka tjukk. Ta for eksempel en titt på de NFF-støttede bøkene! Hele dette feltet er en mer omfattende omtale verdt. Kanskje kommer den.
    Selvsagt kan ikke frapperende forsider i lengden selge dårlige bøker. Boken, budskapet, er og blir det viktige. Og enkelte utgivelser selger som hakka møkk, okke som. Men gode bøker kan lide av å pakkes inn i gjespende kjedelige omslag. Nok om dette opplagte, men vanskelige. Foreløpig.
    Penguin Books, pioner og markedsleder i mange land, har gått sine egne veier i 70 år. Men ikke uten problemer, analyser, prøving og feiling.
    Etter boken om Penguins historie (meldt i Prosa 01/07) kom det i 2007 enda én. En murstein! Ukommentert viser boken 700 forsider fra det meste av hele perioden, i tilnærmet 1:1. En frodig, mangefasettert reise.
    De fleste bøker er ferskvare. (Men Penguin har både gjen- og nyutgivelser.) Og bokomslag vurderes primært i det visuelle klima de speiler ved utgivelsen. Nå, ved disse gjensyn, hjelper det å kjenne litt til det. Vi får også en historisk trip. Men boken viser oss slett ikke noe gamlehjem.
    I tillegg til en kort kavalkade fra mursteinen, på motstående side, viser vi på neste oppslag eksempler på noen av Penguins helt ferske satsinger: Serien med reiseklassikere, Great Journeys (6 av 20), serien Great Loves (6 av 20) og Great Ideas (12 av 40), klassiske tekster fra Seneca til Platon til Darwin og Hannah Arendt. Disse fremstøt har på kort tid vist at også «smale» tekster med hell kan løftes frem som de fortsatt gyldige juveler de er.
    Den taktile opplevelsen ved å holde en av de 40 Great Ideas kan imidlertid ikke formidles her. For, i tillegg til relevant, individuell typografi, er forsidene forsynt med «blindpreg». Du gjenkjenner og føler en glad sensasjon ved å holde en Great Ideas mellom fingrene!

Av Kai Gjelseth


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>