>Form & Design Prosa 02|06

Prosas skrifttyper

 

Hver dag ser vi utallige bokstaver og leser kanskje tusenvis av ord i aviser, tidsskrifter, bøker og på skjerm. Men hvor ofte tenker vi på skrifttypen/fonten – utenom når den har dårlig lesbarhet?

<empty>

Prosa bruker, som svært mange andre tidsskrifter, aviser og andre papirmedier, både antikva og grotesk. Antikva-skrifter regnes som de mest lesevennlige – på papir. Andre regler gjelder på skjerm (og Prosa har derfor andre skrifttyper på det nye nettstedet www.prosa.no enn på papir). Antikva er en bokstavform med markert forskjell mellom tykke og tynne deler av strøkene (svelling), samt seriffer. Antikva-skrifter stammer fra littera antica (lat.) som var renessanseskrivernes navn på karolingiske minuskler («små bokstaver», også kalt gemena). Typografiske seriffer har utviklet seg fra kalligrafiske seriffer, og disse befinner seg i begynnelsen eller slutten av et strøk. Antikva-skriftens seriffer er hentet fra romerske majuskler («store bokstaver»). Grotesk er derimot en monolineær bokstavform, det vil si at det ikke er tydelige forskjeller på tykke og tynne deler av bokstaven, og en grotesk-skrift har heller ikke seriffer.

Charter Prosas antikva-skrift heter Charter, og ble lansert i 1987. Den er tegnet av briten Matthew Carter (f. 1937). Han er sønn av Harry Graham Carter (1901–1982), som var typograf, bok- og skriftdesigner, og skrifthistoriker ved Oxford University Press.
    Matthew Carter er en av de viktigste skriftdesignerne i vår tid, og hans arbeider brukes av millioner av mennesker hver dag – på papir og nett. I fjor hadde Design Museum i London en utstilling om Carter og hans liv og arbeid.
Carter var blant annet husdesigner for Mergenthaler Linotype (New York) 1965–1981, og startet så Bitstream med Mike Parker i 1981. I de ti årene han var leder for et etter hvert stort firma, hadde han liten tid til selv å tegne nye skrifter, men Prosas skrift Charter er altså en av de skriftene han fikk tegnet. Den regnes som en svært funksjonell og godt lesbar skrift, som samtidig er vakker. I 1991 forlot Matthew Carter Bitstream, nå en av de største leverandørene av digitale skrifttyper, for å starte Carter & Cone med Cherie Cone. Han har de siste årene designet f.eks. Verdana og Georgia for Microsoft, fonter som har vist seg å ha bra funksjonalitet på skjerm. Andre trykksaker som bruker skrifter tegnet av Carter, er magasinet Wired, avisen The Boston Globe, Time og Newsweek – for å nevne noen.

Taz Prosas grotesk-skrift Taz ble opprinnelig designet for den tyske avisen TAZ (Tageszeitung). I likhet med flere andre opprinnelig prosjektutviklede fonter ble Taz også ­etter hvert lagt ut for kommersielt bruk. Taz er tegnet av nederlenderen Lucas de Groot (f. 1963). Han er i dag en av tegnerne i Font­Fabrik i Berlin, og bl.a. Der Spiegel bruker skrift tegnet av de Groot.


kilder

Christopher Haanes: Bokstavelig. Aschehoug, 2005
www.fonthaus.com/xheight/matthewcarter.cfm
www.fontbureau.com/people/MatthewCarter
www.myfonts.com/person/carter/matthew/
www.fonts.com/AboutFonts/DesignerProfiles/
MatthewCarter.htm
www.designmuseum.org/design/index.php?id=123
www.lucasfonts.com/
www.fontfabrik.com/fofawhe1.html


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>