>Bokhandleren Prosa 05|07

Bokhandleren i Litteraturhuset: Inger Stenersen

 



Inger Stenersen

Inger Stenersen (39) er butikksjef i Norli, bokhandelen i det nyåpnede Litteratur­huset i Wergelandsveien i Oslo.

Gratulerer med splitter ny bokhandel! Nå får du anledning til å nå Norges mest kompetente lesere med en programerklæring.
– Tusen takk, en slik anledning må man jo bare gripe. Bokhandelen i Litteraturhuset skal ha bøker som vi synes fortjener ekstra oppmerksomhet, uansett sjanger, salgstall og markedsføring. Vi vil ha fokus på skjønnlitteratur og gi plass til den gode historien. Målet er at du skal finne bredden av norsk og internasjonal litteratur.

 Prosas hjertesak er jo faglitteraturen og sakprosaen – hvilken plass vil denne litteraturen få?
– Dessverre ikke så stor som dere kanskje kunne ønske. Dette blir i hovedsak en skjønnlitterær bokhandel, men noe faglitteratur må vi selvfølgelig ha. Vi kommer til å ha fagbøker for barn, og vi har valgt oss ut visse grupper for voksne, slik som kunst, foto, design og film. Biografier og annen dokumentar skal vi ha, samt en kategori vi har kalt debatt. Målet er også å ha alt om litteratur. Dette skal bli en bokhandel som bærer preg av det som foregår ellers på huset, så utvalget vil påvirkes av de gjestene som kommer.

 Det har tidligere i denne spalten vært mye kritikk av at kjeder fort kan bli kjedelige – også i bokhandelsammenheng. Er du enig i dette?
– Jeg er ikke det. Enhver kjedebutikk har sitt eget preg. De preges av de ansatte akkurat som andre butikker, selv om de har like skilt og bæreposer.

 Hva kommer til å skille Norli i Litteraturhuset fra andre Norli-butikker?
– Utseendet og utvalget. Dette kommer til å bli en butikk med helt andre skilt og kategorier enn andre Norli-butikker. Den vil ha et interiør som skal passe til resten av Litteraturhuset. Og det vil heller ikke bli et pennal eller en skolesekk i sikte. Dette blir en bokhandel med nesten bare bøker. Og tegneserier.

 Hvilke er dine egne faglitterære favoritter?
– The non-Designer’s Design Book
av Robin Williams er en fabelaktig innføring i design av så mangt, og denne boka har hjulpet meg masse i jobben. Samme forfatter har også utgitt Robin Williams’ Design Workshop sammen med John Tollet. Her finnes fantastisk gode eksempler på flyere, nyhetsbrev, invitasjoner osv, osv – en veldig nyttig bok. En annen lekker bok også med hundrevis av gode ideer er Advertising Now! Print. Ellers synes jeg arkitektur er et spennende område, og vil framheve Sverre Fehn – samlede arbeider av Christian Norberg-Schulz. Kunstbøker er også herlig å dukke ned i, og Walter Wells Silent Theater – the Art of Edward Hopper er et bra eksempel. Jeg har også lenge vært fullstendig gal etter polarhelter, og Den siste reisen – Scotts dagbøker av Robert Falcon Scott kan anbefales. To bøker som kanskje ikke går inn under saksprosa, men som jeg er veldig glad i er Kong Arthur & legendene om Camelot av Molly Perham, og Vil den virkelige William være så snill å reise seg! William Shakespeare – et puslespill av en biografi av Jon Ewo. Jeg har alltid vært tilknyttet barne- og ungdomsavdelinger i de bibliotekene jeg har jobbet i, og har derfor lest mange gode bøker beregnet på denne gruppen, men som etter min mening egentlig er bøker for alle.


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>