>Bokhandleren Prosa 04|07

Bokhandleren i Stavanger: Nina Bachke

 



<empty>
Nina Bachke (36) har vært i Norli i fem år, og er nå daglig leder i butikken i Stavanger sentrum, like ved kulturhuset Sølvberget. 12.–16. september er det igjen Kapittelfestival i Stavanger med tema «Klimaskifte». Se www.kapittel.com for mer informasjon.

Hei, det er Prosa her. Vi ringer for å følge opp noe du lovet under Prosa-debatten på fjorårets Kapittelfestival – nå som årets festival snart er i gang. Du lovet nemlig å prøve deg med et stunt: stille ut en stor stabel av en ny sakprosa-tittel ved siden av bestselgere som Nesbø og Ragde rett innenfor dørene i butikken din. Så skulle dere forske i hva som skjedde angående salg og oppmerksomhet rundt boka. Nå er vi spent!
– Ops, jeg må nok innrømme at jeg ikke har gjort dette ennå. Men det er jo ikke for seint! Det er en god idé om hver bokhandler velger noen ukjente og overraskende titler til de mest profilerte plassene i bokhandelen, og ser om de klarer å selge denne litteraturen i større volum enn i dag. Jeg lover at jeg skal gjøre mitt for å få dette til – kanskje alt under årets Kapittelfestival!

Da ber vi herved alle Prosa-lesere som skal på Kapittelfestivalen om å gå inn på Norli for å sjekke.
– Da skal vi ta godt imot dem, og ha mye sakprosa å tilby!

Har dere også et bredt utvalg av de såkalte «gruppe 2»-bøkene, altså fag- og lærebøker for høyere utdanning? Og hva synes du om at det i sommer ble avgjort at fastprisperioden for disse bøkene forlenges med ett år – fram til neste sommer?
– Vi selger mye av denne bokgruppen, og jeg synes det er fint med fastpris. Bøkene må konkurrere på noe annet enn pris: kvalitet, aktualitet, innhold.

Kunne ikke kvalitet, aktualitet og innhold være noe bøkene generelt ble profilert med, da?
– Bokhandelen må konkurrere på pris. Om vi trekker kunder på å ha maxrabatt på Nesbøs nyeste roman og profilere den stort i inngangspartiet, kjøper mange av kundene noe annet også. Vi trenger noen lokomotiv. Bredde er selvsagt vel så viktig, men bestselgerfokuset har kommet for å bli. Noen få norske navn rydder vi alltid plass til, og det er klart at det forsterker deres muligheter til å bli bestselgere.

Tilbake til norsk sakprosa: Hva skal til for at du skal selge mange eksemplarer av en ny, norsk sakprosatittel?
– Forlagene må gi oss gode returordninger, slik at vi kan bestille inn en del bøker. For mengde selger selvsagt: Boka blir synlig for kunder som ikke kommer for å kjøpe akkurat den tittelen. Dessuten hjelper det med medie-omtale eller andre «knagger» og om våre butikkansatte kjenner og kan anbefale boka. Så jeg vil oppfordre alle sakprosaforfattere til å være ubeskjedne på egne vegne! Fortell om boka di til bokhandlere! Mange skjønnlitterære forfattere er mer modige slik. De kommer til oss og spør hvor boka deres er. Det bør alle som har utgitt en bok gjøre.

Siden du selger mye på anbefaling – kan du røpe for oss hva du selv anbefaler av ny sakprosa når du snakker med kunder?
– Jeg liker godt reiseskildringene til Torbjørn Færøvik, og også Spor-serien til Aschehoug. Jeg likte også Beevors Stalingrad, krigshistorie og bøker om annen verdenskrig er veldig populært.


Del artikkel på twitter Del denne artikkelen på Twitter.

 Tips en venn om denne artikkelen!  
 

<Tilbake til forrige side Utskriftsvennlig side>